Koulutusalus Vega kuljetettiin kesäkuussa 1997 Tallinnasta Pietarsaareen. Viron valtio lahjoitti aluksen Vega-säätiölle, jonka tarkoituksena on entisöidä se alkuperäiseen, purjehduskelpoiseen kuntoon.
Vega rakennettiin Oy Laivateollisuus Ab:n (LaTe) telakalla Turussa ja se toimitettiin vuonna 1952 Neuvostoliittoon. Vega oli osa viime sodan jälkeen Suomen maksettavaksi määrättyistä uskomattoman raskaista sotakorvauksista.
Sotakorvauksia koskeva sopimus oli olennainen osa rauhanneuvotteluja ja rauhansopimuksen ehto. Vegaa voidaan näin ollen pitää pysyvän rauhan symbolina.
Sotakorvausten määrä, muodollisesti 300 miljoonaa kultadollaria, määrättiin maksettavaksi tavaroina ja sen määrä kaksinkertaistui, koska se sidottiin ennen sotia vallinneeseen arvoon.
Osa sotakorvauksista maksettiin alusten muodossa. Ensin oli pitkä luettelo olemassa olevista aluksista. Sitten toimitettiin aivan uusia, tarkoitusta varten takennettuja aluksia. Kyse oli valtavista määristä.
Jälkimaailma voi tuskin käsittää sotakorvausten laajuutta. Uusia aluksia oli yli 500 kpl. Niistä 91 kpl oli kolmimastoisia puukuunareita kuten Vega.
Nyt puhumme puusta rakennetuista aluksista. Jo ennen sotia puun käytöstä tämän suuruusluokan alusten rakentamisessa oli luovuttu. Nyt oli nopeastilöydettävä osaavia laivanrakentajia ja otettava vanha laivanrakennustaitio uudelleen käyttöön. Tarkoitusta varten perustettu LaTe ryhtyi innolla tehtävään ja käytti alusten rakentamisessa nykyaikaisia menetelmiä, kuten esim. puuliimapalkkeja.
Yksi LaTen kuunareista oli rakennettu antimagneettiseksi ja kutsuttiin "kultakuunariksi", koska sen rakentaminen tuli niin kalliiksi.
Oli kyse suurista aluksista. Vegan pituus on 44,95 m ja leveys 8,75 m. Se oli meripurjealus, jossa oli 225 hevosvoiman raakaöljymoottori.
Näistä yli 500 aluksesta ainoastaan Vega on korjattavassa kunnossa. Vega on kyllä kurjassa kunnossa tällä hetkellä , sillä onhan se ollut yli kymmenen vuotta kuivalla maalla
....................
Vegaa on koko ajan käytetty kauppalaivaston koulutusaluksena. Tallinna on ollut aina sen kotisatama.
Vega on lajinsa viimeinen. Se on viimeinen näin suuri puuhun perustavan suomalaisen laivanrakennustaidon tuote. Vegassa ikivanhat taidot on yhdistetty kaikkein nykyaikaisimpiin puurakenteisiin.
Vega on Euroopan historiaa. Se on toisen maailmansodan jälkeisten taloudellisten välienselvittelyjen loppunäytös.
Vega on Itämerenmaiden historiaa. Se on monisatavuosien historiallisen kehityksen viimeinen aseistetun konfliktin loppuvaihe.
Vega on Suomen historiaa. Se kertoo oieneen maan epätoivoisesta taistelusta itsenäisyytensä puolesta. Samalla se oli teollisen heräämisen alku.
Vega kertoo veljeskansojen yhteenkuuluvuudesta. Virolaiset palauttivat aluksen Suomeen, mikä kertoo mäiden kansojen läheisistä yhteyksistä ja halusta katsoa yhdessä tulevaisuuteen.
Vega on pelastettava.
Vega on korvaamatonta kansallista omaisuuttamme.
Vega ei saa rapistua - lahota - hävitä.
Tämä on vastaukseni kysymykseen, miksi Vega nyt on Pietarsaaressa.
Vega on Lyyran loistavin tähti, sen spektrityyppi on AO ja magnituudi 0,1. Siiriuksen ja Canopuksen jälkeen se on lostavin tähti taivaallamme. Nimen kerrotaan olevan väännös arabian Al-Wakista, jotka merkitsee putoavaa kotkaa.
Kolmimastoinen parkki Vega antoi nimen Vega-tutkimusretkelle - ja sen jälkeen monelle kauniille Pohjolan naiselle.
gamlasatama@gmail.com
info@vegastiftelsen.fi
Vega-säätiö puh: 044 242 2073
Maria Lunabba puh: 050 594 7814
Vanha Satamatie 19, Pietarsaari
Laivapiha avoinna 3.6–26.7.2024
ma–pe klo 11–16
Muina aikoina sopimuksen mukaan
peter.bostrom@datic.fi